سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی لوگو

طراحی لوگو     طراحی لوگو      طراحی لوگو

طراحی لوگو اغراق نیست اگر بگوییم پاسخ به این پرسش ساده،طراحی لوگو محل بزرگترین چالش و بحث در بین طراحان گرافیک ایران در سه دهه گذشته بوده است،طراحی لوگو ارائه تعریف دقیقی از تایپوگرافی به این دلیل دشوار است که معنی آن در طول تاریخ، بخصوص با ورود تکنولوژی های جدید در هر عصر دستخوش تغییر شده است. طراحی لوگو از سوی دیگر کاربرد طراحی لوگو در زمینه های مختلف باعث میشود تا تعاریف متفاوتی از آن ارائه شود.

 

راهنمای اصطلاحات به کار رفته : تایپ، فونت، تایپ فیس و تایپ دیزاین
در تدوین این مقاله تلاش شده تا موضوع برای افرادی که با اصطلاحات تخصصی و یا طراحی لوگو آشنایی ندارند دارای ابهام نباشد، طراحی لوگو اما لازم است تا معنی بعضی از واژه ها و تفاوت آنها با یکدیگر را بدانید.

  • تعریف تایپ در طراحی لوگو: در متون لاتین، «تایپ» به حروفی گفته می‌شود که از پیش طراحی لوگو و با هر تکنیکی ساخته ‌شده‌اند و قابلیت تکرار و چیده شدن در کنار یکدیگر را دارند و از چینش آن‌ها کنار یکدیگر کلمات، طراحی لوگو جمله‌ها و درنهایت متن ساخته می‌شود.
  • تعریف فونت در طراحی لوگو: در دوران حروف‌سازی و حروف‌چینی دستی، به هر مجموعه از حروف فلزی با یک سبک و «اندازه» مشخص، طراحی لوگو یک «فونت» گفته می‌شد. طراحی لوگو به عبارت دیگر، “نیان” 12 پوینت یک فونت بود و “نیان” 14 پوینت یک فونت دیگر
  • تعریف تایپ فیس در طراحی لوگو: «تایپ‌فیس» عبارت است از مجموعه‌ای از حروف و سایر نشانه‌های نوشتاری با یک طراحی لوگو یکپارچه و مرتبط. تایپ‌فیس آن چیزی است که می‌بینیم. طراحی لوگو فونت آن چیزی است که استفاده می‌کنیم. طراحی لوگو تایپ‌فیس نمود ظاهری و فونت نمود فیزیکی مجموعه‌ای از تایپ‌ها (حروف) ست.
  •  تعریف تایپ دیزاین در طراحی لوگو: معنی تایپ دیزاین در زبان فارسی محل بحث است.طراحی لوگو در زبان انگلیسی، به فرایند طراحی لوگو یک مجموعه تایپ (حروف، علائم و ضمائم، اعداد و…) به صورتی که از یک سبک طراحی لوگو واحد و هماهنگ پیروی کنند و باهم مرتبط باشند، « تایپ دیزاین » گفته می‌شود.

احتمالا اگر یک طراحی لوگو گرافیک نباشید تصویری که از تایپوگرافی در ذهن دارید ترکیبی از خوشنوسی، طراحی لوگو یا طراحی لوگو است، که باعث میشود یک نام یا عنوان به شکلی خارج از عرف فونت های معمول به نظر آید، یک ظاهر خاص از یک کلمه یا جمله.

در مورد طراحی لوگو نیز، وقتی سخن از تایپوگرافی به میان می‌آید، طراحی لوگو تصاویری از پوسترهای رضا عابدینی، مهدی سعیدی، مسعود نجابتی و یا دیگر طراحان گرافیک که تایپوگرافی ساختار آثارشان را تشکیل می دهد در ذهنمان نقش می‌بندد، گویا به نوعی طراحی لوگو تایپوگرافی برای ما، بیشتر در طراحی لوگو پوستر خلاصه شده است.

طراحی لوگو هر دوی این ذهنیت ها هم درست است و هم نیست!

 

طراحی لوگو تفاوت در زاویه نگاه به این هنر است، احتمالا برای غربی‌ها این تصاویر ذهنی در مورد تایپوگرافی کمی متفاوت تر است، طراحی لوگو تایپوگرافی مبحثی کلی ست و تایپ دیزاین شاخه‌ای از آن می‌تواند باشد ولی با بررسی جریان شکل‌گیری تایپوگرافی غرب به شکل و شمایل و مفهوم امروزی، به این نکته می‌توان رسید که طراحی لوگو تایپوگرافی طی چند صد سال و بر پایه‌ی طراحی لوگو تایپ دیزاین و پیرامون آن بوجود آمده است.